Gondoltad volna, hogy 2002-ben a „Meki” válságban volt?
Ma egy 2003-as reklámot hoztam, de miért volt rá szükség és mitől működött!? 😉
Év: 2003
Média: Nyomtatott és Televíziós
2002 nehéz év volt a McDonald’s számára. A cég számtalan problémával küzdött, kezdve az alkalmazottak elégedetlenségétől egészen a részvényárfolyam csökkenéséig. A részvényeik értéke 40 dollárról 15 dollár alá esett!
Az ügyfelek egyre negatívabban álltak a márkához, és a McDonald’s veszélybe került, hogy elveszíti relevanciáját, a piaci helyzetét. A cég már nem tudott kapcsolatot teremteni a közönségével.
A márka reklámozási osztálya felismerte a változás szükségességét. A McDonald’s elavult tömegmarketingjét valami friss dolog váltotta fel.
A tömegmarketing (mass marketing) egy marketingstratégia, amely a lehető legnagyobb közönséget próbálja elérni a termék vagy szolgáltatás értékesítése érdekében. Ez az a típusú marketing, amely egy „egy méret mindenkinek” megközelítést alkalmaz, ahol a termékeket vagy szolgáltatásokat úgy népszerűsítik, mintha azok mindenki számára megfelelőek lennének. Hátrányai az általánosság, ennek ellenére magas költségek, erős verseny, személytelenség.. csupa olyan jellemző, amit egy specialista igyekszik elkerülni. Ha mindenkihez szólunk, valójában senkihez sem szólunk. Ha nincsen meghatározva a célcsoport, akkor az üzenetünk veszíthet az erejéből, hiszen nem képes hatékonyan kezelni az egyes fogyasztói csoportok specifikus igényeit, preferenciáit vagy problémáit. A hatékony marketing kommunikáció alapvetően azon múlik, hogy tisztában vagyunk-e azzal, hogy kik a fogyasztóink, milyen értékeket keresnek, milyen problémákat próbálnak megoldani, és milyen üzenetek fogják őket a leginkább megszólítani. Az általános, mindenkire kiterjedő megközelítés veszélyeztetheti a márkakapcsolatot és hosszú távon csökkentheti a hűség és elköteleződés szintjét. Az átfogó kommunikáció helyett a célzott, személyre szabott marketing kampányok sokkal nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek, mivel azok képesek valódi értéket nyújtani a fogyasztók számára.
Vissza a McDonald’s-hoz 😊
MIN VÁLTOZTATTAK?
A McDonald’s marketingcsapata az ügyfeleket helyezte a középpontba az új kampányban. Ezért került be az „I” azaz „Én”, amely lehetővé tette az embereknek, hogy elmondják, mit éreznek a márka iránt.
Ekkor született meg az „I’m lovin’ it”, amely újraélesztette a márkát. A változás a McDonald’s-t újra relevánssá tette a fiatalabb közönség számára.
MI TESZI JÓVÁ A MCDONALD’S REKLÁMJÁT?
A McDonald’s reklám a tömegmarketingről a személyre szabottabb marketingre történő áttérést jelölte. Ez összhangban állt azzal a trenddel, hogy a márkák hogyan kommunikálnak az ügyfeleikkel.
A SZLOGEN AZ EMBEREK ÉLETÉNEK EGYSZERŰ ÖRÖMEIRE UTALT, A MCDONALD’S PEDIG AZ EGYIK ILYEN ÖRÖM.
A célcsoportra szabott hirdetési stratégia alkalmazásával a márka újrateremtette a kapcsolatot a fogyasztókkal, és visszanyerte az alkalmazottak és a franchise-üzemeltetők bizalmát a cég vezetésében.
MCDONALD’S REKLÁM: EREDMÉNYEK
A kampány indítása után három évvel a forgalom nőtt, és a részvényár 13 dollárról 45 dollárra emelkedett. A márka újraélesztése az „I’m lovin’ it” szlogennel segített a McDonald’s-nak érdemleges maradni.
A McDonald’s jelezte, hogy a kampány 86%-os ismertséget ért el a 10 legnagyobb piacán – gyakorlatilag ez mindenki, akinek van TV-je! (nem rossz, ugye!?)
Ez a reklámkampány a tömegmarketingtől a személyre szabottabb marketing felé történő elmozdulása miatt is lett ennyire sikeres. Az élet egyszerű örömeit a márkához köti, és a fogyasztókat arra ösztönzi, hogy fejezzék ki saját érzéseiket a márkával kapcsolatban.
Az „I’m lovin’ it” lett a McDonald’s szlogenje – sok olyan témát meghatározva, amelyek az „I’m lovin’ it” reklámkampányokban még ma is jelen vannak.
Nagy-Kozma Aletta